Jak wykonać kluczowanie green screena w Davinci Resolve
Davinci Resolve oferuje podstawową funkcjonalność wymazywania green screena za pomocą narzędzia do zaznaczania kolorów dostępnego w zakładce Color. Nie jest ono tak dokładne jak Keylight w After Effects i zostawia sporo szumów dookoła postaci nagranej na green screenie. Powinno jednak wystarczyć do niskobudżetowych produkcji na Youtube, gdy pakiet Adobe jest zbyt drogi. W poniższym poradniku zostało przedstawionego dołożenie postaci nagranej na green screnie na tło nagrane na mieście.
1. Ułóż wideo na dwóch ścieżkach
Aby postać była widoczna przed tłem, należy umieścić ją na wyższej ścieżce niż tło. Przeciągnij materiały wideo na oś czasu, aby tło znajdowało się na ścieżce Video 1, a postać na green scrennie na ścieżce Video 2. Możesz to wykonać w zakładce Cut lub Edit.
2. Przejdź do narzędzia Qualifier
Otwórz zakładkę Color z dolnego paska, a następnie przejdź do narzędzia oznaczonego ikoną próbnika koloru. Przyciski, które trzeba kliknąć, wskazano czerwonymi strzałkami na poniższej ilustracji.
3. Zaznacz kolor zielony
W oknie Qualifier kliknij na przycisk próbnika koloru wycelowanego w okrąg (pierwszy od lewej). Następnie kliknij w zielony obszar na podglądzie wideo lub przeciągnij próbnik po zielonym obszarze. Przeciągnięcie pozwala zaznaczyć od razu większy zakres jasności i nasycenia zielonej barwy.
Po zaznaczeniu zielonego, obraz powinien wyglądać podobnie jak na ilustracji poniżej. Z obrazu zniknęła postać, a została część zielonej ściany. Dookoła prześwitują zielone piksele.
4. Rozszerz zakres zaznaczonych zielonych odcieni
Kliknij na przycisk próbnika z plusem i wskaż nim obszary zielonego tła, które nie zaznaczyły się za pierwszym razem. To narzędzie, jak sugeruje ikona plusa, rozszerza wybrany zakres barw. Jeśli zaznaczyło Ci się za dużo barw, możesz użyć próbnika z minusem i klinąć nim obszary, które nie są green screenem (np. włosy).
5. Dopasuj zakres barw suwakami
Trudno za pomocą próbnika objąć zupełnie wszystkie piksele green screena. Służy on do zaznaczania z grubsza. Przeciągnij brzegi suwaków Hue, Saturation i Luminance, aby obejmowały wszystkie wartości kolorów, które występują na nagranym green screenie. Białe trójkąty poza brzegami suwaków oznaczają obszar, na którym kluczowanie jest wygładzone. Wartości, które obejmują te trójkąty, będą częściowo przezroczyste, zamiast całkowitego wymazania z obrazu. Umożliwia to gładkie przejście pomiędzy zieloną ścianą, a krawędziami postaci i powinno zmniejszyć szumy dookoła włosów.
6. Odwróć zaznaczenie
Po wykonaniu działań opisanych we wcześniejszych krokach, na obrazie widzimy sam green screen zamiast postaci. Oczywiście cel był zupełnie odwrotny - miała być postać na tle miasta. Kliknij przycisk odwracania zaznaczenia, wskazany strzałką na ilustracji poniżej, aby pojawiła się postać, a zniknął green screen.
7. Wygładzenie krawędzi postaci
Suwaki po prawej stronie narzędzia Qualifier umożliwiają wygładzenie brzegów postaci, aby nie pojawiały się w tej okolicy pojedyncze zielone piksele, gdy postać się porusza. Największym wyzwaniem zwykle jest wyczyszczenie zielonych pikseli znajdujących się dookoła włosów.
Wskazany na obrazku poniżej Blur Radius służy do ustawienia wielkości rozmycia maski. Wpisanie tu dużej wartości sprawia, że krawędzie postaci staną się półprzezroczyste. Parametr In/Out Ratio określa, czy rozmycie ma znajdować się na zewnątrz czy wewnątrz maski i jak dużo pikseli dookoła powinno zostać ucięte lub dodane. Ujemna wartość zmniejsza obszar, zaś dodatnia dokłada zieloną obwódkę dookoła postaci.
Jeśli wideo na green screenie nagrywaliśmy w niskobudżetowym studio, które ma małą powierzchnię oraz małą liczbę lamp, wtedy zielone światło odbija się na postać. Zielone odbicie można zminimalizować, odsuwając się od green screena na większą odległość oraz oświetlając go większą ilością lamp. Pomieszczenia, w których nagrywają Youtuberzy, zwykle jednak nie dają takich możliwości - green screen nie jest na tyle duży, by objął cały kadr, gdy aktor będzie stał kilka metrów przed nim.
Zielone odbicie na twarzy można częściowo zredukować w post-produkcji. Całkiem dużo może pomóc przesunięcie Tinty w stronę barwy fioletowej. Można też manipulować pokrętłami kolorów, które znajdują się po lewej stronie panelu Color w Davinci Resolve. Jeśli całe zielone światło zostanie usunięte z powierzchni twarzy, jej kolor powinien znajdować się na linii koloru skóry na diagramie Vectorscope.